donderdag 9 januari 2014

De iPod muziek van Charlotte Vandermeersch: "Ik ben niet zo'n gitaarwijf"


De iPod muziek van Charlotte Vandermeersch: "Ik ben niet zo'n gitaarwijf"

Vanavond wordt de finale van 'Deadline 25/5' uitgezonden op VTM. Welke partijkleur zal regeren op het scherm, blijft onzeker. Maar hoofdrolspeelster Charlotte Vandermeersch bekent alvast kleur op haar iPod.

De taaie journaliste Marianne Schmidt uit de 'Deadline'-reeks? Die blijkt in het echte leven opgetrokken uit de melomane actrice Charlotte Vandermeersch. Eerder raakte ze bekend door rollen in de film 'Turquaze' en de tv-reeks 'Wat als?', maar de passie voor muziek blijkt net zo goed te branden.

Ze is pianiste, versierde rollen in muziektheater en momenteel zingt ze ook nog eens in de rug van Koen De Graeve en 'De Post'. En anders zag je haar misschien al op het podium terwijl ze hulde bracht aan Talking Heads. Binnenkort doet Vandermeersch die tour de force trouwens nog eens over met Lou Reed-covers.

Sterker nog: muziek lijkt haar letterlijk te achtervolgen. Herinner je je nog hoe Tom Barman, Mauro Pawlowski en de rest van dEUS met instrumenten achter de joggende Charlotte Vandermeersch hosten in 'Wat als?'.

Zachte luistermuziek
Zelfs in haar relatie is muziek zelden weg te denken. Charlottes lief Felix Van Groeningen was namelijk de regisseur van 'The Broken Circle Breakdown' en sloeg haar de afgelopen jaren voortdurend om de oren met bluegrass. "In het begin voelde ik wat weerstand tegen die muziek", bekent ze vandaag. "Maar dat is helemaal verdwenen. Wat wil je: ik word intussen al vier jaar lang gebrainwasht door die film van hem."

Toch is ze meer te vinden voor zachte luistermuziek. Charlotte Vandermeersch "Bon Iver past vaker bij de sfeer in mijn hoofd. Wanneer ik in bad lig, leg ik liefst soortgelijke liedjes op. Bij voorkeur integrale platen: ik wil echt tijd nemen voor muziek. Dankzij Spotify kun je gelukkig platen vooraf beluisteren, wat me voor een miskoop behoedt."

"Mijn eeuwige favoriet blijft Nick Cave. Zijn platen beluister ik toch het meest. De harde Grinderman-songs vind ik ook goed, maar stiekem hou ik meer van de zachte songs. Die leg ik steevast op wanneer ik me een beetje mellow voel. Van PJ Harvey hou ik ook, maar die vind ik meestal iets te rock. Ik ben eigenlijk niet zo'n gitaarwijf."

Dat merken we. Als ze terugdenkt aan de eerdere reeks 'Deadline 14/10', blijft haar vooral een zeemzoet liedje van Birdy bij. "Ik legde vaak 'The District Sleeps Alone Tonight' op (oorspronkelijk van The Postal Service, red.) om een welbepaalde sfeer op te roepen in mijn hoofd. Met die song raakte ik gemakkelijker in mijn rol. Een heel schattig nummer, eigenlijk. Al vond de regisseur het veel te klef."

Momenteel schrijft Charlotte Vandermeersch ook haar eigen songs, met een compagnon. "We zijn nog bezig met mijn eerste eigen nummer. Het wordt wellicht iets elektronisch. Dat project staat nog in zijn kinderschoenen, maar ik hou toch al een publiek voor ogen. (lacht) Ik kick daar dus wel op. Maar nog belangrijker vind ik dat muziek een vrijheid geeft, die acteren niet heeft. Maar zoals gezegd: ik weet dus niet of er ooit iets van in huis komt."

"Zo'n eigen plaat zou me wel erg gelukkig kunnen maken. Of misschien heel ongelukkig. Maar goed: dan weet ik tenminste wat ik nooit meer in mijn leven wil doen."

2 opmerkingen: